جزیره دانلود گرگانیان

جزیره دانلود گرگانیان

آموزش و ترفند ، نرم افزار ، پرسپولیس ، تم موبایل ، کد اپدیت انتی ویروس
جزیره دانلود گرگانیان

جزیره دانلود گرگانیان

آموزش و ترفند ، نرم افزار ، پرسپولیس ، تم موبایل ، کد اپدیت انتی ویروس

چرا ترکیه می کوشد مولوی را ترک معرفی کند؟

مراسم مولانا هر ساله در قونیه برگزار می‌شود و از این مراسم هزاران گردشگر بازدید می‌کنند. آمارها موید آن است که تنها در سال 83 بیش از 700 هزار نفر از شهرقونیه، مراسم سماع و دیگر جاذبه‌های این شهر بازدید کرده‌اند. تاثیر مولانا بر مردم قونیه به حدی است که حتی مجسمه‌های سماع را به عنوان سوغات به فروش می‌رسانند. از این گذشته حرکاتی شروع شده تا مولانا، این اندیشمند بزرگ سرزمین  ایران را ترک معرفی کنند. این در حالی است که مولانا در شهر بلخ متولد شده و تمام اشعار او به زبان پارسی است و حتی در خود ترکیه، آثار او جزو ادبیات پارسی جای گرفته است و در هر دایرة‌المعارف که نام این شاعر بزرگ جستجو شود، نتیجه، معرفی وی بعنوان شاعر و متصوفی پارسی است.



واقعیت نیز آن است که ترکیه با هدف توسعه گردشگری خود مولانا را آنگونه که می‌خواهد معرفی می‌کند و نه آنگونه که بوده است و همین باعث شده تا قونیه به یک شهر توریستی تبدیل شده و از این رهگذر نام مولانا  در اقصی نقاط جهان مشهورتر شود.

روزنامه سان فرانسیسکو در این باره می‌نویسد: اگر می‌خواهید با محبوب‌ترین شاعر روز آمریکا آشنا شوید بایستی یک هواپیما سوار شوید و به قونیه بروید، جایی که آرامگاه جلال‌الدین محمد بلخی معروف به رومی قرار دارد ...  یکی از جلوه های بی‌نظیر مراسم مولانا مراسم سماع است که در نوع خود طرفداران زیادی دارد. به گونه‌ای که بحث توریسم عرفانی را جایگزینی برای دیگر گونه‌های توریسم در این منطقه کرده است.

مراسم معنوی رقص سماع عشق معنوی انسان و برگشت بنده به حق و رسیدن انسان به ملکوت را متبلور می‌کند.به اعتقاد مردم قونیه که هر ساله این رقص را به مدت یک هفته در هفته منتهی به مرگ مولوی برگزار می‌کنند، رقاص رقص سماع از راست به چپ چرخیده و با 72 دور چرخش به 72 ملت دنیا تمام آفریده‌ها سلام و با مهر و عشق و عطوفت آغوش باز می‌کند. مردم قونیه می‌گویند: براساس اعتقادات ما انسان برای دوست داشتن و مورد مهر قرار گرفتن آفریده شده است؛ حضرت مولوی گفته که تمام عشق‌ها پلی است به عشق الهی.   

در زمان سلطنت سلطان علاء الدین کیقباد اول قونیه مجمع اهل معرفت و عرفان بوده است. در این عهد : ?- سلطان العلما بهاءالدین ?- مولانا جلال الدین رومی ?- سید برهان الدین محقق ترمذی ?- اوحدالدین کرمانی ?- شمس الدین تبریزی ?- شیخ محیی الدین بن عرب ?- شیخ سعد الدین جندی ?- شیخ سراج الدین قیصری?- فخرالدین عراقی??- شیخ شهاب الدین سهروردی ??- شیخ سعد الدین حموی ??- شیخ بغوی ??- شیخ نجم الدین رازی از کسانی بودند که از اطراف و اکناف کشورها و شهر های اسلامی؛ برخی از آنان بارها ؛ رنج سفر به قونیه را تحمل کرده بودند.

 سلطان العلما بهاءالدین ، پدر مولانا که به دعوت علاء الدین کیقباد اول به آنجا مسکن گزین  بود، در سال 6?7 هجری در این شهر وفات کرد و در همین شهر به خاک سپرده شد. پسر او ( مولوی ) هم که در زمان مهاجرت پدر به قونیه در سنین نوجوانی  بود تا سال 672 هجری که سال وفات اوست، در این شهر زیست و آثار خود را در این شهر نوشت.
مشهورترین بنایی که در قونیه مورد توجه همه است و به احتمال زیاد اکثر افرادی که به قونیه سفر می کنند قصد دیدار آن را دارند. آرامگاه مولانا جلال الدین رومی و خاندان اوست که امروز « درگاه» خوانده می‌شود و موزه ای  در درون آن قرار دارد. طبق روایت این مکان ابتدا گلخانه‌یی بوده که سلطان علاء الدین کیقباد اول آن را به سلطان العلما پدر مولانا اهدا کرده و پس از وفات او جنازه او در آن مکان به خاک سپرده شده است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد