جزیره دانلود گرگانیان

جزیره دانلود گرگانیان

آموزش و ترفند ، نرم افزار ، پرسپولیس ، تم موبایل ، کد اپدیت انتی ویروس
جزیره دانلود گرگانیان

جزیره دانلود گرگانیان

آموزش و ترفند ، نرم افزار ، پرسپولیس ، تم موبایل ، کد اپدیت انتی ویروس

معرفی اماکن باستانی استان گلستان - دوره پیش از تاریخ

غار کیارام


غار کیارام که در محل به آن غار وسط دل دل می گویند. و در ادبیات باستان شناسی به نام کیارام معروف است. در روستای فرنگ بخش گالیکش قرار دارد. این غار قدیمی ترین غار مسکونی شناخته شده در استان گلستان است. بر اساس آثار به دست آمده از حفاری های باستان شناسی قدمت این مکان به دوره پارینه سنگی میانه (حدود صد هزار سال قبل از میلاد = دوره موسترین) می رسد و این غار محل سکونت گروه های شکارچی و جمع آورندگان غذا بوده است که توسط باستان شناس آمریکایی به نام مک بورنی شناسایی و مورد کاوش قرار گرفت.


                      


                   


                  


آق تپه


آق تپه در 15 کیلومتری شمال شرق گنبد کاووس و در350متری جنوب غربی روستای بزاق آباد قرار دارد. کاوش باستان شناسی آن در سال 1379 به سرپرستی دکتر صادق ملک شهمیرزادی انجام شد و سه دوره فرهنگی به نام های فلات عتیق، فلات قدیم و عصر آهن و هخامنشی شناسایی شد. در واقع آق تپه کهن ترین روستای پیش از تاریخ دشت گرگان تا به اکنون در مطالعات باستان شناسایی به حساب می آید که قدمت آن به بیش از 7500 سال قبل می رسد.


تورنگ تپه


تورنگ تپه در حدود 17 کیلومتری شمال شرقی شهر گرگان واقع شده است. آثار بدست آمده از کاوش های علمی در این تپه خاکی از سکونت انسان تا 6000 سال پیش از میلاد در منطقه بوده و علاوه بر آثار دوران پیش از تاریخ آثاری از دوران عصر برنز (مفرغ) عصر آهن دوره اشکانیان و ساسانیان و اسلامی از این محل به دست آمده است. آنچه که در تورنگ تپه از همه چشمگیرتر است وجود قلعه از دوره ساسانیان (قرن سوم تا پنجم میلادی) است که تاریخ احداث آن به دوره اشکانیان می رسد و همچنین یک چهار طاقی که مربوط به قرن هفتم میلادی می باشد. 


                     

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد